Innovation Under Pressure? Education Authorities, Families, and Professionals and Educational Innovation.
Keywords
Spain, educational innovation, non-university education, questionnaires.
Référence
Benabarre, R., & Garreta-Bochaca, J. (2021). Innovation Under Pressure? Education Authorities, Families, and Professionals and Educational Innovation. EHQUIDAD. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (16), 187-208.
Les élèves de l’enseignement spécialisé au centre des intentions, mais à la marge des décisions?
Keywords
Switzerland, case study, semi-structured interviews, coping strategy, schooling decisions.
Référence
Bendjaballah, S., Paquette, S., Angelucci, V., & Bovey, L. (2021). Les élèves de l’enseignement spécialisé au centre des intentions, mais à la marge des décisions?. Recherches sur le polyhandicap, 44.
L’expérience scolaire des descendants d’immigrés Nord-Africains : Une entrée par l’étude des processus de décrochage scolaire, d’ethno-racisation et de discrimination raciale au cycle 3.
Keywords
The experience of school, North African immigration, early school leaving, racialization, ethnicization, discrimination in education.
Référence
Ben Lakhdhar, I. (2021). L’expérience scolaire des descendants d’immigrés Nord-Africains: Une entrée par l’étude des processus de décrochage scolaire, d’ethno-racisation et de discrimination raciale au cycle 3 (Doctoral dissertation, Université Côte d’Azur).
Préjugés flagrants et voilés et rôle des enseignants : la transmission de la tolérance et du respect de l’Autre.
Keywords
Quantitative methods, France, self-reported survey, immigration.
Référence
Bergamaschi, A., Blaya, C., Stef, J., Arcidiacono, F. (2021). Préjugés flagrants et voilés et rôle des enseignants : la transmission de la tolérance et du respect de l’Autre. Revue Suisse des Sciences de l’Education.
Accompagnement de la mise en œuvre du cadre de collaboration – Norme constitutionnelle FO18
Référence
Blaya, C., Ben Lakhdhar, I., & Sansegundo Moreno, O. (2021). Rapport final: Accompagnement de la mise en œuvre du cadre de collaboration – Norme constitutionnelle FO18
The Meaning of Writing for Teenagers With Autism Spectrum Disorder: Exploring Their Motives for Writing In and Out of School.
Keywords
Qualitative methods, interviews and observations, learning, writing, motivation, ASD.
Référence
Boisvert-Hamelin, M.-E., & Odier-Guedj, D. (2021). The Meaning of Writing for Teenagers With Autism Spectrum Discorder: Exploring Their Motives of Writing In and Out of School. Inclusion, 9(1), 17-30.
Experiencias y aprendizajes a lo largo de la vida. Italia y España.
Keywords
Continuing education, knowledge updating, technology, language learning.
Référence
Cabello, S. A. (2021). Experiencias y aprendizajes a lo largo de la vida. Italia y España. EHQUIDAD. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (16), 269-272.
L’autisme et le sport, enjeux et bénéfices : le pari de la confiance.
Keywords
Representation, inclusive strategies, physical, sports and artistic activities.
Référence
Clavier, É. (2021). Alin, C.(2021). L’autisme et le sport, enjeux et bénéfices: le pari de la confiance. Éditions Mardaga (253 pages). Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (61).
Enhancing children’s numerical skills through a play-based intervention at kindergarten and at home: a quasi-experimental study.
Keywords
Multi-level analyses, 12-week quasi-experimental study, quantitative-longitudinal methods.
Référence
de Chambrier, A. F., Baye, A., Tinnes-Vigne, M., Tazouti, Y., Vlassis, J., Poncelet, D., … & Dierendonck, C. (2021). Enhancing children’s numerical skills through a play-based intervention at kindergarten and at home: a quasi-experimental study. Early Childhood Research Quarterly, 54, 164-178.
Rapid automatized naming skills of children with intellectual disability.
Keywords
Intellectual disability, difficulty in learning to read.
Référence
de Chambrier, A. F., Dessemontet, R. S., Martinet, C., & Fayol, M. (2021). Rapid automatized naming skills of children with intellectual disability. Heliyon, 7(5).
Soutenir les enseignant·e·s dans leur pratique inclusive par des prestations logopédiques indirectes.
Keywords
Indirect services from specialists, collaboration between speech therapists and teachers, prevention of learning difficulties.
Référence
de Chambrier, A. F., & Ramel, S. (2021). Soutenir les enseignant· e· s dans leur pratique inclusive par des prestations logopédiques indirectes. Recherches sur le polyhandicap, 52.
Décodi. Méthode pour enseigner la lecture aux élèves avec déficience intellectuelle.
Keywords
Intellectual disability, phonemic awareness, grapheme-phoneme correspondence, decoding, writing.
Référence
de Chambrier, A.-F., Sermier Dessemontet, R., & Martinet, C. (2021). Décodi. Méthode pour enseigner la lecture aux élèves avec déficience intellectuelle. Éditions Retz.
Investigating the Dimensionality of Early Numeracy Using the Bifactor Exploratory Structural Equation Modeling Framework.
Keywords
Measurement of early numeracy skills, ESEM bifactor model, quantitative methods.
Référence
Dierendonck, C., de Chambrier, A. F., Fagnant, A., Luxembourger, C., Tinnes-Vigne, M., & Poncelet, D. (2021). Investigating the dimensionality of early numeracy using the bifactor exploratory structural equation modeling framework. Frontiers in psychology, 12, 2195.
Testing associations between global and specific levels of student academic motivation and engagement in the classroom.
Keywords
Academic motivation, student involvement, structural equation, factor analysis, adolescence.
Référence
Dierendonck, C., Tóth-Király, I., Morin, A. J., Kerger, S., Milmeister, P., & Poncelet, D. (2021). Testing associations between global and specific levels of student academic motivation and engagement in the classroom. The Journal of Experimental Education, 1-24.
Gypsy students in Catalonia (Spain): compensation with improvable cultural recognition.
Keywords
Spain, equal opportunities, intercultural education, educational institution.
Référence
Garreta-Bochaca, J., & Llevot-Calvet, N. (2021). Gypsy students in Catalonia (Spain): compensation with improvable cultural recognition. Educazione interculturale, 19(1), 18-34.
Las escuelas rurales desde sus debilidades hasta sus fortalezas: análisis actual.
Keywords
Spain, rural schools, quantitative methods, school atmosphere, family involvement.
Référence
González Rodríguez, Juan Agustín, Bernad Cavero, Olga, López Teulón, María Paz, Llevot Calvet, Núria, Marín Marquilles, Roger. (2021). Las escuelas rurales desde sus debilidades hasta sus fortalezas: análisis actual. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 2021, núm. 15, p. 135-160.
Analyse de situations de perturbation scolaire dans les cantons romands: Questionnements, récurrences, variations et dispositifs de réponse.
Keywords
CIIP report, French-speaking Switzerland, semi-structured interview, school-family, listening capacity between school and department, disruptive pupils.
Référence
Gremion, L., (2021). Analyse de situations de perturbation scolaire dans les cantons romands (HEP-VAUD).
Teachers’ Perceptions of Their Work with Teacher Assistants: A Systematic Literature Review Systematic Literature Review.
Keywords
Référence
Jackson, C., Sharma, U., Odier-Guedj, D., & Deppeler, J. (2021). Teachers’ Perceptions of Their Work with Teacher Assistants: A Systematic Literature Review Systematic Literature Review. Australian Journal of Teacher Education, 46(11), 69-88. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12162/5396
Les dégagements silencieux des adolescents obèses à l’épreuve des normes corporelles en Éducation physique et sportive
Keywords
Ethnographic survey, case study, adolescents, obesity, physical education.
Référence
Lefèvre, L. & Marsault, C. (2021). « Les dégagements silencieux des adolescents obèses à l’épreuve des normes corporelles en Éducation physique et sportive », in L’activité physique comme objet de santé publique : fabrique, diffusion et mise en tension de nouvelles normes corporelles, SociologieS.
La mediación cultural y prácticas educativas en Italia.
Keywords
Italy, qualitative method, intercultural education.
Référence
Llevot Calvet, N., & Bernad Cavero, O. (2021). La mediación cultural y prácticas educativas en Italia. EHQUIDAD. Revista Internacional De Políticas De Bienestar Y Trabajo Social, (16), 209–246.
Sept faciliateurs à l’apprentissage.
Keywords
Référence
Manil JF et Guillaume L. (2021-2°ed.) Sept faciliateurs à l’apprentissage. Lyon. Chronique sociale.
Change in Elementary School Teacher’s Attitude Toward Teaching Science Following a Pairing Program.
Keywords
Education, science teaching, teacher attitudes, matching process.
Référence
Marec, C. É., Tessier, C., Langlois, S., & Potvin, P. (2021). Change in Elementary School Teacher’s Attitude Toward Teaching Science Following a Pairing Program. Journal of Science Teacher Education, 1-18.
L’engagement cognitif et comportemental des élèves dans l’enseignement secondaire au Luxembourg.
Keywords
School atmosphere, cognitive engagement, behavioural engagement.
Référence
Milmeister, P., Kerger, S., Poncelet, D., & Dierendonck, C. (2021). L’engagement cognitif et comportemental des élèves dans l’enseignement secondaire au Luxembourg. In C., Houssemand (Ed.), Recherches actuelles en psychologie différentielle (pp. 75-86).
Innovative strategies in Luxembourg.
Keywords
Luxembourg, family-school relationship, migration.
Référence
Poncelet, D., & Kerger, S. (2021). Innovative strategies in Luxembourg. In M., Macia Bordalba & F., Burriel Manzanares, Foreign families and schools. Innovative strategies for improving the family-school relationship (Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 181-229). Lleida, Spain: Universitat de Lleida.
Comprendre les pratiques et pédagogies différentes.
Keywords
Alternative pedagogies, teaching differently, well-being of students and teachers, prevention of early school leaving, France.
Référence
Reuter Yves, dir. (2021) : Comprendre les pratiques et pédagogies différentes, Paris, Berger-Levrault.
Quelques propositions pour penser la formation culturelle des enseignants.
Keywords
Complexity of cultures, to welcome and respect, intervention strategies.
Référence
Reuter, Y. (2021). Quelques propositions pour penser la formation culturelle des enseignants. La question de l’identité et de la formation culturelles du corps enseignant, 63.
A la rencontre de la diversité : expérience des parents d’un enfant ayant un TSA.
Keywords
Autism spectrum disorder (ASD), diversity, early childhood, parents’ experience.
Référence
Rivard, M., Millau, M., & Chatenoud, C. (2021). À la rencontre de la diversité: Ensemble pour une trajectoire de services en petite enfance et trouble du spectre de l’autisme de qualité. Editions JFD.
La place des disciplines dans le décrochage.
Keywords
Quebec, early school leaving, dropping out of high school/college.
Référence
Roberge, J., & Reuter, Y. (2021). La place des disciplines dans le décrochage. Pédagogie collégiale,34(3), 26-30.
Educación intercultural: desde el desarrollo de competencias del profesorado hasta las trayectorias vitales del estudiantado internacional.
Keywords
Health crisis, changes in education systems, intercultural education.
Référence
Ruiz, D. J., Soriano, P. D. G., Cabello, S. A., Aguilés, A. V., Medina, M. D. M. V., & Llavador, J. B. (2021). Educación intercultural: desde el desarrollo de competencias del profesorado hasta las trayectorias vitales del estudiantado internacional. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(2), 136-138.
Outil d’évaluation des premiers apprentissages en lecture chez les élèves ayant une déficience intellectuelle.
Keywords
Intellectual disability, phonological awareness test, special needs education teachers, HEP-Vaud.
Référence
Sermier-Dessemontet, R., de Chambrier, A.-F., & Martinet, C. (2021). Outil d’évaluation des premiers apprentissages en lecture chez des élèves ayant une déficience intellectuelle.
Effects of a phonics-based intervention on the reading skills of students with intellectual disability.
Keywords
Intellectual disability, reading, spelling, phonetics, intervention.
Référence
Sermier-Dessemontet, R., de Chambrier, A.-F., Martinet, C., Meuli, N., & Linder, A.-L. (2021). Effects of a phonics-based intervention on the reading skills of students with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 111, 1-10.
Rapport de recherche sur les stratégies parentales face au décrochage scolaire.
Keywords
Early school leaving, parents’ voices, engagement strategy, therapeutic expertise.
Référence
Sotirov, A., Angelucci, V., Blaya, C., Delévaux, O., Pétry-Genay, I., & Phillippon, A., (2021). Rapport de recherche sur les stratégies parentales face au décrochage scolaire.
Créer des bulles fictionnelles.
Keywords
Review of a didactics book.
Référence
Ticon, J. (2021). Créer des bulles fictionnelles. Educateur (L’), 03/2021, 26-27. http://hdl.handle.net/20.500.12162/4824.
A l’école de la multimodalité.
Keywords
Multiplication of means of communication, activities of teachers.
.
Référence
Ticon, J., & Lebreton-Reinhard, M. (2021). A l’école de la multimodalité.
Former à « prendre sa place » dans une équipe du travail social : une dimension collective des pratiques de tutorat.
Keywords
tutoring, work-based learning, vocational training, interaction, participation, positioning.
.
Référence
Trébert, D., Bovey, F., Montefusco, C. & Zogmal, M. (2021). Former à « prendre sa place » dans une équipe du travail social : une dimension collective des pratiques de tutorat. Education et socialisation, 62.
Related content